Pošleme děti na zem

Děti u počítačů několik hodin denně, bez významného pohybu. Dostat je ven byl často téměř nadlidský výkon. Realita online výuky, hlavně teenagerů, posledního roku… Nevím jak u vás, ale u nás je jedno, jestli se dítě hroutí u stolu nebo na gauči.

Dříve jsme se děti snažili udržet od online světa co to šlo nebo je od nich odháněli, co to šlo. Respektive u nás do online světa (včetně mobilů a všech apek) kluci vpluli až skutečně se zavedení online výuky.

Poslední rok tak s technologiemi tráví skutečně daleko více času, než jsem kdy předtím možná byla ochotná vůbec dovolit. Dívat se na děti, jak několik hodin tráví u počítačů, zkroucené, bez nějakého významného pohybu, není asi úplně ten pohled, který si všichni přejeme. Je to povinná výuka a pak i touha hrát nějakou hru (ano už jede ve Fortnight), případně shlédnout nějaký film, která kluky drží u technologií víc, než je zdrávo…

Na můj vkus, screen time na jeden den, daleko za mou hranicí tolerance s lehkostí.

Kladla jsem si tedy otázku, jak spojit to nutné, s něčím užitečným. Projevil se můj tělocvikářský background.

Došla jsem k následujícímu:

Poslat děti na zem

Přírodní národy a některé kultury i nyní tráví mnoho času na zemi, v různých variantách sedu a hlubokého dřepu. Mají to za běžné, přirozené a jejich těla jsou na to zvyklá. Paradoxem je, že naše tělo není uzpůsobené na naše moderní sezení, dětské tělo už vůbec ne. Může někdo namítat, že ve škole také sedí v lavicích. Ano, neříkám, že je to v pořádku, nicméně nikdy nesedí tak dlouho ve strnulých pozicích tak často, jako během izolované online výuky.

Co dětem (a nejen jim) přinese sezení na zemi?

  • Nejen uzemění….
  • Sed na zemi v různých polohách je pro tělo přirozený.
  • V naší „moderní době“ je sed na zemi a hluboký dřep pro tělesný vývoj velmi prospěšný.
  • Protahují se svaly, které mají tendenci se zkracovat.
  • Posilují se svaly, které mají tendenci ochabovat.
  • Protahují a posilují se zádové svaly, rozpohybovává se páteř, která u stolu je většinou do tvaru C, což podporuje zvětšování hrudní kyfózy .
  • Stimulují se energetické dráhy v těle.
  • Stimulují se akupresurní body na chodidlech.
  • Stimuluje se rovnovážný systém a posilují se tak hluboké svaly tzv. stabilizační systému.

Jaké možnosti sedu tedy máme? Samozřejmě ty, které si děti najdou sami. Můžeme je ale i trochu nasměrovat a povzbudit, aby sedy střídaly. U nás je i nutné sed na zemi připomínat, protože kluci sami dobrovolně s počítačem na zem nejdou.

Důležité je položit si počítač před sebe do upravené výšky pro dítě tak, aby dítě například u psaní nezvedalo ramena a mohlo mít paže volně. Pokud nic takového doma nemáte, můžete využít i několik knížek postavených na sebe do komínku.

Není zárukou, že bude dítě na zemi sedět ukázkově a nebo že to bude pro něj pohodlné. Z počátku asi nebude.

Je třeba začít postupně a postupně zvyšovat čas tak, aby se tělo pomalu přizpůsobovalo.

Každá minuta se počítá…

Varianty sedu na zemi

Překážkový sed

Sed, kdy jedna končetina je natažená jako v sedu roznožném a druhá je skrčmo vně, jako když se běží přes překážky. Střídají se strany. Varianta může být i pokrčení natažené nohy.

Turecký sed

  • s počítačem v klíně
  • na podložce před sebou

Sed skrčmo různými způsoby

  • obě končetiny jsou skrčené, jedna dovnitř (k rozkroku) a druhá vně
  • obě končetiny jsou skrčené vně

Sed v kleku

Klečmo na patách nebo mohou být chodidla mimo zadeček. Případně mohou být chodila i různě překřížena pod zadečkem (pravé přes levé a obráceně)

Hluboký dřep

Může být celkem výzvou, pokud na to nejsou děti zvyklé. Počítá se každá minuta, důležité je, aby byly paty na zemi a nebo třeba opřené o knihu. Je možné i s vytočenými chodidly ven, ale postupně je vhodné dostat se také na paty i s chodily v rovném postavení.

To je malá inspirace k experimentování s různými polohami během práce s počítačem. Jsou samozřejmě i další možnosti „zdravého sezení“ nicméně jsem záměrně šla po té nejjednodušší a nejpřirozenější verzi, kterou lze zavést okamžitě a ještě s ní je zábava.

Velmi doporučuji i pro nás dospělé, přinést trochu více vědomí do našeho těla, do naše způsobu sezení během naší práce s PC a také se vrhnout na zem.

Vaše tělo vám ukáže velmi rychle, jak jste na tom.

Chcete ještě další nástroje, jak ulevit dětem s online výukou? Objevte nástroje Access Consciousness a naučte se Bars. Dělají zázraky pro všechny, ulevují od stresu, zlepšují výsledky ve škole, soustředění, depky a podobně. Za mě to je v této době nedocenitelný nástroj. Více zde >>>

Chcete ještě tip na trochu jiné spojení se svým synem, než přes online…? Najdete tady>>>

Jsem zvědavá na vaše zpětné vazby…

Katy

Katy
Jsem žena obklopená jen mužskou energií. Provázím ženy klučičím světem a inspiruji je, jak díky rytmu přírody nalézt svoji vnitřní rovnováhu a předávat ji dětem. Ukazuji maminkám, jak v živelném světě kluků, jejich bitek a stříleček proplouvat, uchovávat si naši ženskou energii a zároveň přijmout klučičí energii. Jak sdílet se svými syny cykličnost přírody i života, bez tlaku konzumu a výkonu. . Více si o nás přečtete tu >> Rytmus roku a jeho prožívání můžete prostudovat tady >>>.
Komentáře